• Maskindiagnoser og Toughbook

Maskindiagnoser og Toughbook

Kort sagt er maskindiagnoser en kritisk understøttelsesproces for mange virksomheder og organisationer inden for mange områder. Men uanset sektor er målsætningen for den tekniker, der udfører diagnoserne, altid den samme:

  • Find problemet
  • Løs det hurtigt
  • Løs det rigtigt, første gang

Det kan være en proces, der udføres på et værksted, eller med dertil beregnede diagnoseredskaber, hvor varme, støv og luftfugtighed er en konstant udfordring.

Det samme gælder for diagnoser, der udføres i marken, hvor adgang til systemer og data samt elementerne udgør de største udfordringer.

Hvor opstår de største barrierer?

Indcheckning – hvis vi tager køretøjsdiagnose som et eksempel, så kan indregistrering af bilen skabe en stor barriere i forhold til effektivitet i den diagnostiske proces, specielt i de meget travle morgentimer.



Triage – inden for bilindustrien betyder ‘triage’, når biler fordeles til teknikere til reparation. Men mens biler tildeles til mekanikere med det rette fagkundskab, er det ikke altid let uden korrekte tekniske oplysninger, der understøtter den indledende diagnose.



Primær diagnose – hvis triage er blevet udført korrekt, kan dette trin i processen styres effektivt. Hvis ikke, bliver den primære diagnose mere tidskrævende. 



Levering af reservedele – teknikere inden for alle sektorer har brug for de rigtige reservedele for at kunne udføre jobbet korrekt. Hvis der bestilles eller leveres en forkert del, har det altså en stor indvirkning på tid, omkostninger og produktivitet.



Udvidet support – hvis en tekniker ikke kan afhjælpe et problem på stedet, skal denne referere til ekstern support. Dette bliver et problem, hvis denne support ikke er direkte tilgængelig. 



Bekræft reparation – test og bekræftelse af, at en reparation er blevet udført med succes kan være tidskrævende. Så det er ofte et trin i processen, der mangler. Men hvis dette trin mangler, kan det have en meget stor indvirkning på kundetilfredsheden.

Hvordan forbedrer Toughbook processen?

Toughbook er designet og udviklet af folk, der forstår, hvordan diagnosevirksomheder tjener deres penge – gennem gentagne forretninger fra kunder, der er tilfredse med den service, de modtager.



Så vi forstår, hvor vigtigt det er at udstyre dine teknikere med værktøjer, der giver dem mulighed for at udføre jobbet korrekt, første gang, hver gang.


Toughbook kan kombineres med diagnosesystemer for at give teknikerne mulighed for at foretage tre diagnoser på den tid, det normalt tager at udføre én. Hvordan? Ved at kombinere trådløs konnektivitet af militær standard, en uovertruffen mulighed for at arbejde under udfordrende forhold og integrerede enheder som f.eks. RFID og stregkodelæsere.

  • Der kan foretages en indledende diagnose under triage – så den rette maskine tildeles til den rette tekniker.
  • Den normale diagnose udføres mere effektivt, da den fokuserer på de sager, der melder sig under triage-trinnet.
  • Den sidste, kontroldiagnose sker for at sikre, at jobbet er blevet udført korrekt, kunden skal ikke have udført mere arbejde, og deres tilfredshedsniveau optimeres fuldstændigt.

Der er alligevel endnu en grundlæggende fordel ved at bruge Toughbook i den diagnostiske proces. Det er et simpelt faktum, at processen ofte begrænses mest af plads eller sted. Det er alligevel ikke altid muligt at udføre arbejdet på de mest velegnede steder – maskiner er placeret i mange forskellige omgivelser, hvoraf mange udgør væsentlige begrænsninger for brugen af teknologi.



Men Toughbook er anderledes. Med langdistance trådløse, udendørs synlige skærme, konvertible formfaktorer og uovertruffen holdbarhed, er de bygget specielt til arbejde udenfor eller under barske forhold. Så uanset hvor maskinerne står, følger Toughbook med teknikeren og udfører de nødvendige funktioner.